dissabte, 25 de novembre del 2017

La C, juguem amb el fred, endevinalles i un conte propi

SESSIÓ 25 de novembre de 2017

A la sessió d’avui hem començat revisant com han anat les Encanta-missions. La majoria dels Encantalletres hem portat la feina feta i l’hem posada en comú, hem après nou vocabulari i proposat frases molt bones. Ben fet!!
Els Encantalletres avui hem seguit el treball de la C, iniciat el dissabte passat. Havíem vist que la lletra C podia sonar com una K (ex. casa) i vam treballar vocabulari començant per la lletra i el so. Avui hem descobert que a vegades la lletra C també pot sonar com una S (ex. cireres); hem treballat i comparat els dos sons i ens hem centrat especialment en vocabulari començant amb aquesta C de so S.



 


Després hem treballat diferent vocabulari del temps de fred com ara peces de roba d’abric. Ho hem fet a través de dos jocs, la sopa de lletres i els mots encreuats. Primer hem procurat esbrinar el nom del vocabulari, que ens donava pistes amb dibuixos. A continuació l’hem escrit i així després ens ha resultat més fàcil buscar-lo  en el cas de la sopa de lletres i col·locar-lo al lloc corresponent en el cas dels mots encreuats. Hem hagut de treballar en equip i posar a proba el nostre vocabulari, reconeixement fonètic i també el nostre enginy. No ha sigut feina fàcil, però ho hem aconseguit!



Després del descans hem tingut una sorpresa...un Encanta-repte d’endevinalles! Primer hem parlat de què era una endevinalla i després hem parat bé les orelles per endevinar-les totes. La pista era que cada endevinalla amagava el nom d’un animal començant amb la lletra C. Algunes les hem endevinat de seguida i d’altres ens han resultat més difícils... però al final hem aconseguit dir-les totes bé! Fantàstica feina Encantalletres! I vosaltres famílies, sou capaços d’endevinar-les?

Sóc el que millor salta,
Porto el meu fill a la butxaca
i vinc del continent d’Austràlia.
Sempre porto la meva casa sobre l’esquena i
ser el més lent no em fa cap pena.
Per terra m’agrada arrossegar-me i
Quan ve la pluja mullar-me.

Els deserts m’encanten,
els meus bonys a l’esquena potser t’espanten,
la nit de reis les meves passes són tan fluixes que no desperten.

Sóc un rèptil molt especial,
Sóc cosí del llangardaix,
Si estic en perill, per amagar-me, la meva pell pot canviar de dalt a baix.

De cotó fluix és la meva cua i
les meves orelles hi senten molt bé.
M’agrada molt un vegetal de color taronja i
Saltar per tot arreu també.

M’arrossego per terra,
per pescar em fan servir,
i els ocells no em paren de perseguir.
Un pista…el meu nom s’assembla al suc.

No estenc la roba però tinc pinces,
No sóc atleta però camino de costat,
El mar sempre m’ha agradat.

El meu nom porta la lletra B,
I B també és el meu so,
Pujo per les muntanyes i
Tinc dues banyes.

A continuació ens hem posat mans a la obra amb una manualitat per tal de crear un material d’aula, “Els daus de les històries”. Hem retallat i muntat sis daus amb imatges variades responent a sis temes diferents: personatges, objectes I, objectes II, animals, escenaris i temps. Aquests daus ens donen vocabulari clau com a guia i nosaltres tenim la responsabilitat d'elaborar frases amb aquest  vocabulari donat tot creant una història. 



Cada vegada algú diferent llença un dau i de forma atzarosa obté un element amb el qual crea una frase original i pròpia. Totes les frases    i idees lligades creen històries fantàstiques i úniques. Aquest recurs ens obre les portes a parlar en català i a ampliar, especialitzar i ajustar vocabulari tot elaborant frases; després a connectar-les entre si per crear històries en llengua catalana. És un espai per divertir-se i jugar amb la llengua mentre deixem volar la imaginació. 

Un cop hem creat el material, ens hem animat a fer la primera proba, ha sigut molt divertit i ens ha sortit la primera història curta...la voleu llegir?

“La princesa que es deia Alan”
“estava en una illa calenta”
“on plovia fort.”
“Quan el rellotge va marcar les 10”
“la serp es va menjar la princesa”
“i llavors es va tirar un pet i va sortir un tresor.”


Per acabar la bruixa ens ha dut una Encanta-missió en relació amb el temps de fred. En ella haurem de provar de recordar el vocabulari treballat i també ens proposa aprendre dues expressions catalanes en relació amb el temps de fred. 

Fins dissabte vinent!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Els nombres, l'hipopòtam i el còmic