dimecres, 14 de març del 2018

El Bru ara és multicolor, el conte i els Jocs Florals


SESSIÓ 10 de març de 2018

Hola famílies!

Avui hem començat la sessió xerrant sobre llibres que estem llegint en anglès i en català. L’Alan ens ha ensenyat un llibre en anglès que ha portat i ens ha explicat què ha llegit fins ara i ensenyat quins altres llibres de la col·lecció té. 
L’Ethan ha dut de nou el seu llibre del “Capità calçotets”, el qual sembla estar gaudint molt.

A continuació hem agafat el nostre llibre de lectura “La Brunilda i el Bru” i hem decidit explicar entre tots què ha passat fins ara en la història. Mentre les idees anaven sorgint les anàvem reelaborat una mica per tal de crear frases coherents que la mestra anava escrivint a la pissarra. El resultat ha sigut la nostra versió-resum de la història fins ara, exercici que ens ha servit per recapitular i per reescriure un conte conegut plegats. 

A continuació hem llegit un tros més del llibre, com sempre llegint un trosset cadascú i en veu alta. L’últim que vam llegir és que la Brunilda, qui havia convertit en Bru, el seu gat negre, en un gat verd per tal de no confondre’l dins la seva casa, completament negra. La bruixa acabava de patir una nova gran ensopegada amb en Bru, qui estava al jardí camuflat a la gespa, també verda. Hem seguit llegint i resulta que la Bunilda ara decideix convertir-lo en un gat multicolor per estalviar-se cap més problema. En Bru no sembla estar gaire convençut amb el canvi, s’enfila al damunt d’un arbre per amagar-se ja que es sent ridícul amb la seva nova aparença. Fins i tot els ocells se’n riuen d’ell, la qual cosa el fa sentir-se encara més trist. La Brunilda se n’adona i es queda molt preocupada i es sent trista pel Bru, rumia què pot fer per solucionar el problema de veritat i sense ningú patint. El final del conte s’acosta, el descobrirem aviat...




Després del descans hem jugat a crear una història usant els nostres daus per crear contes (dels quals vam fer-ne un tast al principi del trimestre). Primer hem buscat una expressió per començar el conte i tot seguit hem començat a llençar els daus el quals ens han donat idees per anar creant la historia pel que fa a personatges, contextos, objectes clau...ens ha sortit una història ben divertida i estrafolària! (la podrem veure penjada la setmana vinent – mil disculpes, la mestra se l’ha oblidat dins una carpeta a l’escola!).



El treball fet avui amb la Brunilda, l’exercici de reescriure els conte plegats, i el joc dels daus per crear contes ens ha permès: entendre una mica l’estructura d’una conte, aprendre a escriure’n un tot posant un inici, un nus amb connectors i introduir un final – aquest últim punt  a la següent sessió, aprofitant que acabarem de llegir el conte. El conte que hem creat ens ha permès adonar-nos de la necessitat de tenir uns personatges, un context/s, uns objectes i uns esdeveniments dins una història. També com de divertit és ser creatius inventant-nos un conte on la imaginació és el límit i com de gratificant és crear una obra pròpia.

També hem dedicat una estona a fer un joc d’expressió oral i vocabulari molt divertit, el qual ha posat a prova la nostra capacitat oral descriptiva i la nostra atenció i escolta actives. 


Un voluntari havia d’agafar una targeta sorpresa on hi havia una imatge d’un objecte amb el seu nom escrit. A continuació havia de descriure aquest objecte al companys, tot definint-ne l’aspecte físic o per a què s’utilitza. Les normes pel voluntari eren: parlar en català, no dir la paraula i no fer cap gest. Els companys havien d’esperar a que el voluntari digués mínim dues idees abans d’aixecar la mà, respectar les torns de paraula, respondre en català i deixar al voluntari donar més pistes en cas que no s’hagués descobert. Els Encantalletres voluntaris i els endevinadors ho han fet molt bé i han aconseguit descriure i endevinar totes les paraules, bona feina!

















M’agradaria comentar-vos que al bloc de l'Escola Catalana ja podeu trobar les bases dels Jocs Florals de Sant Jordi 2018 de l’Escola Catalana.

Els Jocs Florals són de caire voluntari, però ens encantaria i creiem que podria ser molt enriquidor i divertit que tots els nens i nenes s’hi presentessin, així que us animem molt a que engresqueu al Encantalletres!
És una manera ideal per...
      Treballar i aprendre la llengua
      Passar-s’ho bé deixant volar la imaginació i essent creatius
      Crear un sentiment d’orgull en els nens i nenes vers una creació 
       pròpia plena d’esforç
La categoria en la que se situen els Encantalletres tindrà dues modalitats, conte breu i/o poesia. Els Encantalletres tenen moltíssima imaginació per inventar-se històries i els encanta jugar amb els sons de les paraules tot creant rimes. Creem que amb el vostre suport i ajuda així com el nostre poden crear divertides, estrafolàries i brillant creacions.
Per tal de motivar i ajudar als Encantalletres, hem cregut convenient incloure dins les programacions d’aquesta última sessió i de les properes, una treball sobre el conte i la poesia, experimentant amb aquests i creant-ne un de cada plegats, per d’aquesta manera donar-los una base d’experiència i motivar-los. També hem pensat en facilitar-vos unes guies/consells a les famílies per ajudar als vostres fills a fer les seves creacions, que esperem que us siguin útils.

L’encantamissió per la propera setmana és escriure una frase (o més si ens animem) que expliqui un moment de la història i fer-ne un dibuix. La idea és que cada Encantalletra creï un moment diferent i així entre tots crear la història al complet. Els moments assignats són els següents:

1.     Presentació de la Brunilda à dibuix d’aquesta i descripció - MILA
2.     Presentació d’en Bru à dibuix d’aquest i descripció – CÀSSIA
3.     Presentació de la casa de la casa de la Brunilda - NÚRIA
4.     El problema de la Brunilda que no pot veure a el Bru – ETHAN
5.     Solució que posa la Bunilda al seu problema (el Bru ara és verd) – ÓSCAR
6.     El Bru és verd i es pot veure dins la casa - LENA
7.     En Bru ara és i verd i al sortir al jardí...la Brunilda té un nou problema - ARAN
8.     La Brunilda posa una solució al seu nou problema (converteix en Bru en un gat multicolor) - ALAN
9.     Com es sent en Bru ara que és multicolor i l’incident amb els ocells - REBECA
10. La Brunilda està molt preocupada i rumia una solució – ADRIÀ
11. La solució de la Bruilda i el final del conte – BENJAMÍ


Si us plau que els Encatalletres escriguin i facin el dibuix a mà, utilitzin un format d’e 1 full DIN A4 (full normal) blanc i de forma apaïsada (horitzontal). Gràcies! Consultar el conte anirà molt bé per poder guiar als vostres fills a crear la frase o frases (la idea és que no siguin copiades del conte) i també alhora de fer els dibuixos com a inspiració. Seria fantàstic que tots els Encantalletres preguessin part en aquesta Encantamissió i així poder tenir el conte sencer creat per ells! 

Moltíssimes gràciesJ

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Els nombres, l'hipopòtam i el còmic