divendres, 20 d’abril del 2018

El còmic i Sant Jordi

SESSIÓ 14 d'abril de 2018

Hola famílies!

El dissabte passat vam iniciar el 3r trimestre a l’escola catalana amb moltes ganes.
Els Encantalletres vam rebre amb els braços oberts a una nova Encantalletra, la Cecile. Benvinguda a l’escola i al grup del Encantalletres! J

Aquest 3r trimestre durem a terme un projecte que consistirà en la creació d’un còmic amb text i dibuixos propis i en català. Aquest mes d’abril aprendrem què és un còmic, els elements característics d’un còmic, llegirem i observarem còmics diversos i farem proves de creació de vinyetes i tires còmiques. Durant els mesos de maig i juny dedicarem la segona part de cada sessió a crear, en grup, el nostre propi còmic. El treball del projecte ens permetrà treballar i experimentar amb la llengua catalana a diferents nivells i de forma engrescadora. El treball del projecte es combinarà amb altres activitats de temàtiques i continguts variats al llarg de les sessions. 



Aquest primer dissabte hem començat la sessió asseguts a la catifa tot fent un cop d’ull a diferents còmics que els Encantalletres han dut de casa, títols com ara: “El capità calçotets”, “Mortadel·lo i Filemó” o la revista “El Tatano”. Mentre fèiem un cop d’ull als exemplars, hem parlat i discutit sobre què era una còmic o quins elements té un còmic tot compartint amb els grup els nostres coneixement/idees prèvies. Al obrir les pàgines dels còmics, els Encantalletres han començat a identificar elements que podien observar i a dir què interpretaven que volien dir - per exemple   les línies expressant moviment, les onomatopeies representant sons, etc. Alhora s’han introduït conceptes del món del còmic com ara els personatges, les vinyetes, les bafarades o les onomatopeies. Els Encantalletres han estat molts motivats a parlar del que veien i ha resultat molt enriquidor compartir idees sobre la temàtica tot posant a prova el nostre català oral explicant què sabíem i descrivint el que podíem veure/interpretar.

A continuació ens hem assegut a la taula per disposar-nos a fer una primera experimentació creant una vinyeta de còmic de manera individual. Hem començat dibuixant dos personatges, que podien ser persones, animals o objectes. Tot seguit hem pensat què podrien dir-se l’un a l’altre. Hem agafat un full separat i hem fet un esborrany del que diria cada personatge, després l’hem revisat fixant-nos en l’ortografia i perfilant el contingut. 






Després hem introduït el diàleg a la vinyeta dins d'onomatopeies; alguns de nosaltres hem posat molta dedicació a crear les personatges, altres ens hem animat a crear més de dos personatges, a introduir més  diàleg o fins i tot incloure alguna onomatopeia! Fantàstica feina Encantalletres!!! La mestra ha anat creant un exemple de vinyeta a la pissarra al mateix temps que nosaltres per facilitar el procés. 

EXEMPLE


MILA


CECILE


 ETHAN


OSCAR


BENJAMÍ


 ALAN


NÚRIA

Després del descans hem llegit i parlat sobre la llegenda de Sant Jordi. Primer hem dit què sabíem sobre la llegenda i sobre la celebració i ens hem ajudat entre tots per dir-ho en català:


ALAN
“Sant Jordi és un festival d’una persona morta. Vas a l’església,. Religió. Es menja fruita”.

CECILE
 “Roses. El rei, la reina”.

BENJAMÍ
“Hi havia un drac. El rei i la reina”. 

ETHAN
“I el foc”.






OSCAR
“Fa mil anys de Sant Jordi! El rei. Una persona amb una espasa, un cavaller”. 

MILA
“Sant Jordi, la rosa que va sorgir del drac quan aquest va fer un duel”. 

NÚRIA 
“Una  flor. Una princesa”.




Ho hem fet a través de la pissarra manual i a través d’un text projectat a la pissarra digital, on explicava la llegenda de forma escrita i on apareixien els elements clau representats amb imatges. Un cop llegida, l’hem resumit de forma oral entre tots.

Dissabte vinent celebrarem el Sant Jordi a l'escola catalana. A la primera hora ho farem de manera grup cada nen/a amb el seu grup i a les 3.30pm ens reunirem tota la comunitat educativa, nens/es, famílies i equip docent al hall per celebrar un Sant Jordi ple de sorpreses i gresca! J



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Els nombres, l'hipopòtam i el còmic